برترین روش هواگیری شوفاژ، بدون احتیاج به تعمیرکار

به گزارش بلاگ پو، ممکن است شما هم متوجه شده باشید که شوفاژها به شکل قبل گرما فراوری نمی نمایند یا اصلا گرم نمی شوند. در این زمان معمولا با تعمیرکار تماس می گیرد تا برای رفع مشکل به خانه شما مراجعه کند. اما رفع کردن این موضوع آنقدر راحت است که خودتان می توانید در خانه انجام دهید. این مشکل به علت جمع شدن حباب های هوا در طول لوله های آب رادیاتور (radiator) پیش می آید و با انجام هواگیری شوفاژ می توانید دوباره گرما را به خانه بیاورید.

برترین روش هواگیری شوفاژ، بدون احتیاج به تعمیرکار

در این مطلب از خبرنگاران مگ به شما برترین روش هواگیری شوفاژ را یاد داده ایم تا بتوانید خودتان، بدون صرف هزینه، این کار را انجام دهید. فقط نباید فراموش کنید که فرآیند هواگیری را باید از دورترین رادیاتور نسبت به پکیج دیواری آغاز کنید.

وسایل لازم برای هواگیری شوفاژ

برای هواگیری رادیاتور به وسایل خاصی احتیاج ندارید. فقط باید یک آچار هواگیری شوفاژ، یک تکه پارچه کهنه و یک ظرف برای جمع کردن آب داشته باشید.

چرا باید هواگیری شوفاژ را انجام بدهیم؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم حباب های هوا در طول لوله های رادیاتور جمع می شوند و همین موضوع مانع از گردش آب گرم در طول رادیاتور می گردد. این اتفاق علاوه بر سرد کردن رادیاتور، به دیگ موتورخانه یا پکیج دیواری فشار می آورد و ممکن است هزینه های سنگینی روی دست شما بگذارد.

چگونه زمان مناسب برای هواگیری شوفاژ را تشخیص دهیم؟

چند روش برای تشخیص زمان مناسب برای هواگیری شوفاژ وجود دارد. مثلا وقتی بیشتر از حد معمول طول می کشد تا گرم گردد یا صداهای عجیب و غریب از آن شنیده می گردد. اما برترین روش آنالیز نحوه پخش گرما در طول رادیاتور است. به قسمت های بالایی رادیاتور دست بزنید، اگر قسمت هایی از آن سرد بود اما بخش پایین کاملا گرما پخش می شد یعنی حباب های هوا در آن جمع شده و مانع از جریان راحت آب در لوله ها می گردد.

راهنمای گام به گام هواگیری شوفاژ

برای اینکه بدانید هواگیری شوفاژ چگونه است باید به ترتیب تمام مراحل زیر را انجام دهید.

  • از خاموش بودن پکیج و سرد بودن رادیاتورها مطمئن شوید.
  • یک پارچه کهنه یا کاسه را زیر دریچه هواگیری نگه دارید و آچار هواگیری شوفاژ را وارد این بخش کنید.
  • آچار را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا هوا آغاز به خروج کند. رد این مرحله باید صدای خش خش بشنوید.
  • وقتی آب آغاز به خروج کرد آچار را در جهت عقربه ها ساعت بچرخانید تا شیر دوباره سفت گردد.
  • وقتی همه رادیاتورها را هواگیری کردید پکیج دیواری را روشن کنید و ببینید گرمای رادیاتورها مناسب است یا خیر.

اگر بعد از هواگیری هنوز هم رادیاتورها به شکل مطلوبی گرم نمی شدند، احتیاج به تخلیه و شست وشو دارند. برای این کار حتما باید از یک متخصص یاری بگیرید تا بدون آسیب رسیدن به رادیاتورها، تمام رسوبات سیاهی که در لوله ها جمع شده است را خارج کند. بعلاوه برای هواگیری شوفاژ بدون آچار مخصوص می توانید از پیچ گوشتی و انبردست بهره ببرید. اما راه مطمئن تر استفاده از آچار مخصوص است چون بدون آسیب رساندن به شکل ظاهری شیر، کار هواگیری را به آسانی برای شما انجام می دهد.

هر چند وقت یک بار باید هواگیری شوفاژ انجام گردد؟

اگر سالی یک بار به صورت منظم هواگیری را انجام دهید می توانید از کار کردن مناسب و سالم ماندن سیستم گرمایشی خانه مطمئن باشید. برترین زمان برای انجام این کار اوایل پاییز است، یعنی قبل از اینکه به روزهای سرد زمستان برسید می توانید شوفاژها را حسابی داغ و دلچسب کنید. البته هواگیری شوفاژ قدیم باید با دقت بیشتری انجام گردد. اگر در طول پاییز و زمستان مجبور بودید چند بار هواگیری انجام دهید به این معنا است که شوفاژها یا لوله کشی ساختمان مشکل دارد و باید از یک فرد متخصص یاری بگیرید.

مرور کلی

هواگیری شوفاژ کار بسیار آسانی است که می توانید به راحتی خودتان انجام دهید و در چند دقیقه خانه را حسابی گرم کنید. برای این کار احتیاج به ابزار خاصی ندارید، فقط باید یک آچار هواگیری شوفاژ خریداری کنید و کمی زمان صرف کنید. در این مطلب راهنمای ساده و گام به گام هواگیری رادیاتور آموزش داده شد. این نکته را نباید فراموش کنید که اگر برای گرم نگه داشتن رادیاتورها دائم مجبور به هواگیری هستید، باید از یک متخصص بخواهید که سیستم گرمایشی و لوله کشی خانه را آنالیز کند. چون این موضوع نشانه وجود مشکل در سیستم است.

منبع: Eonenergy

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 آبان 1402 بروزرسانی: 9 آبان 1402 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 72575

به "برترین روش هواگیری شوفاژ، بدون احتیاج به تعمیرکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش هواگیری شوفاژ، بدون احتیاج به تعمیرکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید