آنالیز اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوضه آبخیز بالخلی چای اردبیل

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/اردبیل یک پژوهشگر اردبیلی با همکاری پژوهشگران ایرانی و خارجی اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوزه آبخیز بالخلی چای اردبیل را آنالیز کرد.

آنالیز اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوضه آبخیز بالخلی چای اردبیل

بحران آب و مسائل ناشی از آن، از جمله خشکسالی های مکرر، خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها، فرسایش خاک و استفاده های نادرست از منابع آب، پژوهشگر اردبیلی را بر آن داشت تا مطالعه ای در رابطه با رطوبت خاک در حوزه آبخیز بالخلی چای اردبیل انجام دهد. این مطالعه که با همکاری علیرضا واعظی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان، محمد کریمی فیروزجایی دانشجوی دکتری سنجش از دور دانشگاه تهران و آسیم بیسواس استاد دانشگاه گوئلف کانادا انجام شد، در نهایت در قالب مقاله ای با عنوان آنالیز اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک Quantifying the effect of surface heterogeneity on soil moisture across regions and surface characteristic در مجله Journal of Hydrology از انتشارات Elsevier با ضریب تاثیر 4.5 و H-INDEX=208 به چاپ رسیده است.

سولماز فتح العلومی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه رطوبت خاک یک عامل کلیدی در بسیاری از فرآیندهای هیدرولوژیکی است، گفت: داشتن اطلاعات دقیق از رطوبت خاک می تواند نقش مهمی در بهبود انواع مدلسازی هیدرولوژیکی مانند مدلسازی رواناب، رانش زمین و پیش بینی سیل در حوضه های آبخیز داشته باشد.

دکتری خاکشناسی گرایش فیزیک و حفاظت خاک هستند توضیح داد: عوامل مختلف مانند ناهمگنی سطح، شرایط محیطی و آب و هوایی منجر به تغییرات مکانی و زمانی رطوبت خاک می شوند و در نتیجه بر تبخیر تعرق، نفوذ و رواناب تأثیر می گذارند.

این پژوهشگر اردبیلی اضافه نمود: مشخصات توپوگرافی سطح مانند درجه شیب، جهت شیب و ارتفاع از عوامل مهم تأثیرگذار بر خصوصیات هیدرولیکی خاک هستند، لذا شناسایی دقیق و مشخص کمی عوامل موثر بر رطوبت خاک می تواند برای فراوری نقشه های روزانه رطوبت خاک برای هر منطقه مفید باشد.

فتح العلومی با بیان اینکه تنها تعداد محدودی از مطالعات، تأثیر عوامل مختلف را بر توزیع مکانی و زمانی رطوبت خاک آنالیز نموده اند، توضیح داد: در اغلب این مطالعات، رطوبت خاک در مقیاس جهانی و منطقه ای تخمین زده شده است و لذا ما در این مطالعه برای اولین بار تاثیر ناهمگنی سطح بر تغییرات مکانی و زمانی رطوبت خاک را در مقیاس محلی آنالیز و آن را با مقیاس منطقه ای مقایسه کردیم.

کارشناس آزمایشگاه های گروه علوم باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه هدف از این مطالعه، مشخص کمی اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در مقیاس کلاس های ویژگی های منطقه ای و محلی بود، اعلام نمود: با توجه به نتایج این مطالعه می توان گفت که استفاده از مقیاس کلاس های ویژگی های محلی به جای اطلاعات ناهمگنی مقیاس منطقه ای می تواند دقت مدلسازی رطوبت خاک را افزایش دهد.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45304

به "آنالیز اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوضه آبخیز بالخلی چای اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز اثر ناهمگنی سطح بر رطوبت خاک در حوضه آبخیز بالخلی چای اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید